Start van het Koole Sport Zomercircuit (deel 2)

Het begin van het Zomercircuit heb ik al aangekondigd, maar ik vind het ook leuk om nog een beetje informatie te geven over afstanden e.d. Ik wil ook nog even meegeven dat iedereen mee kan doen, dus ook de jongste jeugd zoals in de vorige 10 weken van RUN YOUR OWN RACE. Dat zij geen afstanden van 10 km gaan lopen is logisch, maar met een mijl, een 3 km en een 1000 meter kom je ook in de eindstand en verdien je vanzelfsprekend een herinnering.

De eerste afstand tussen 17 en 24 juni is de Engelse mijl. Een beetje “kromme” afstand, want 1609,344 meter lijkt me moeilijk uit te zetten. Op veel sporthorloges is de afstand in te stellen en anders rond je af naar 1610 meter. Deze afstand is nog steeds geweldig populair in de met het Verenigd Koninkrijk verbonden landen ( Gemene Best ) en er zijn officiële records.

De eerste mens onder de 4 minuten kreeg heel veel belangstelling. Misschien nog wel meer dan de eerste hardloper onder de 2 uur over de marathon. Het was Roger Bannister, die op 6 mei 1954 de mijl aflegde in 3.59.4 minuten. Het record werd na 6 weken al verbeterd door John Landy, maar die man kreeg nooit de bekendheid van Bannister. Nu staat het wereldrecord op 3.43.13 minuten en is in handen van Hicham El Guerrouij, maar dateert ook al uit 1999. Zo dikwijls wordt de afstand op grote wedstrijden namelijk niet gelopen.

Bij de dames is het wereldrecord in handen van Sifan Hassan met 4.12.33 minuten. Zeeuwse records zijn er uiteraard ook, zowel op de baan als op de weg. De mijl werd eind vorige eeuw namelijk ook populair bij stratenlopen. In grote steden aan de vooravond van een marathon bijvoorbeeld. Geen bochten, maar gewoon 1609 meter rechtdoor. In Goes en Vlissingen werden ook wel eens van die wedstrijden gehouden en de wegrecords staan op naam van Karin Bastian met 5.17 en Sebastian Schletterer met 4.18. Op de baan staan de records scherper: 4.44.42 van Anjolie Engels en 4.06.2 door Gert van de Weele.

Op de baan is een mijl 4 ronden + de resterende 9 meter en een beetje. Dat staat keurig met een startlijn aangegeven. Wie dus de kans heeft om in Middelburg of Vlissingen op de oude atletiekbanen te lopen heeft altijd de juiste afstand. Aangezien er weer bij de clubs getraind mag worden, kan het misschien ook op de andere banen tijdens de trainingen. Als je op de baan loopt, moet je niet afgaan op je GPS. Dat klopt namelijk meestal niet. De GPS is sowieso niet altijd nauwkeurig, maar op een baan lopen is voor de meeste hardlopers iets wat ze niet gewend zijn en daarom lopen ze teveel.

De laatste weken hebben verschillende hardlopers hun 10 km in het kader van run your own race afgelegd op de baan. Hun sporthorloge gaf dan na 24 ronden 10000 meter aan, terwijl dat pas na 25 ronden is. Ook op kortere afstanden stopten sommigen te vroeg. Hoe komt dat? Zo’n atletiekbaan is 400 meter lang, gerekend 30 cm vanaf de binnenrand. Op de rechte stukken maakt het niet uit hoeveel cm je vanaf die rand loopt, maar in de bochten wel. Ik elke bocht loop je in de baan ernaast 7 meter extra. Niemand zal echt in baan 2 gaan lopen, maar dikwijls wel tegen de lijn van baan 2. Verschil misschien ook wel 5 meter. Dat is op een 10 km 50 x 5 meter is 250 meter. Tel daarbij de afwijking van de GPS. Draag je je horloge rechts dan is de “omweg” nog groter en alles bij elkaar kom je al snel aan 400 meter extra na 25 ronden.

Op de kortere afstanden speelt dat natuurlijk ook. Bij een mijl zal het sporthorloge waarschijnlijk al na ongeveer 1550 meter aangeven dat je er bent. Op een baan loop je de helft van je afstand als bocht en als je daar niet goed in bent, loop je iets teveel. Zijn de records op de weg dan beter dan op de baan? Over het algemeen niet. Goede baanlopers kunnen wel dicht op 30 cm van de rand lopen. Bij modale hardlopers zijn de wegrecords dikwijls wel sneller, maar hoe dikwijls lopen die op de baan? Wie dus zijn of haar afstand op de baan loopt, moet zich aan de officiële afstanden houden: een mijl is 4 ronden + 9,35 meter – 3 km is 7,5 ronden – 5 km is 12.5 ronden – 1000 meter is 2,5 ronden – 10 km is 25 ronden en 4 mijl is 16 ronden + 37,4 meter. Ik denk dus dat de meesten de voorkeur zullen geven aan een wegparcours.

En ik kom nog even terug op wat ik vorige week al gezegd heb. Je mag er ook een wedstrijdje van maken tegen anderen, ondanks onze vertrouwde naam RUN YOUR OWN RACE. Zet een parcours uit, zorg voor een tijdwaarnemer + iemand die de aankomsten noteert en start met een man of 10 tegelijk. Of de helft lopen en de andere helft jury en daarna omgekeerd. Succes allemaal met je mijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *