Kunnen we na 1 juni stoppen met Run your Own Race?

Het 4e weekend met een virtuele hardloopwedstrijd is achter de rug en eigenlijk verwachtte ik iets minder deelnemers en toch zeker geen toename. Ik kan me voorstellen dat het “nieuwe” er een beetje af is, dat hardlopers net als in het echt een weekje zonder wedstrijd willen en dat de motivatie voor het willen “diepgaan” niet groot is, als het vooruitzicht op echte wedstrijden ver weg schijnt te zijn. Met het eventueel handhaven van de 1,5 meter afstand regel kunnen er namelijk ook na 1 juni geen wedstrijden georganiseerd worden. Toch kwamen er in totaal 73 aanmeldingen voor de 5 km en dat is vergeleken met de vorige wedstrijdjes net boven het gemiddelde.

Bij de vrouwen was Celine Pouwer de snelste in 23.10 minuten, maar de concurrentie zat er met 3 dames binnen de minuut niet ver achter. Bij de mannen was het verschil groter. Erwin Harmes was met 15.25 minuten behoorlijk sneller dan de volgende. Ik kreeg diverse mails met de trotse mededeling dat hun tijd een officieus PR betekende en dat is toch ook wel leuk. Gefeliciteerd en ga zo door. In totaal hebben er nu 141 verschillende hardlopers aan een Run Your Own Race meegedaan. Daarvan hebben er 26 elke week meegedaan. De uitslag van de 5 km vind je in de bijlage.

Maar hoe moet het nu verder? Mijn programma loopt nog tot en met het pinksterweekend, dus 1 juni. Dat zijn nog 6 weekenden met dit soort wedstrijden en ongetwijfeld zullen er dan ook nog wel voldoende deelnemers zijn. Ik had gehoopt dat het dan klaar zou zijn en dat er op kleine schaal weer echte wedstijden gehouden konden worden. Ik had iets bedacht als een finaledag ergens in de maand juni. Met het waarschijnlijk verlengen van veel maatregelen zal dat niet gaan en de geplande JARO wedstrijden ( om het maar even zo te noemen ) in Kapelle en Wemeldinge voor respectievelijk 28 augustus en 18 september staan zo ook op losse schroeven. Afwachten dus en gelukkig heb ik de draaiboeken gereed, zodat alles binnen de kortste tijd op poten staat.

Zelf kijk ik de komende weken vooral uit naar de resultaten van de uurloop. In principe de langste inspanning van de reeks, waar de toppers toch tegen de 18 km zouden moeten kunnen halen. Het grootste deel van de lopers zal ergens tussen 10 en 14 km afleggen en voor sommigen is een 10 km binnen een uur nog niet haalbaar. Zij leveren dus bij een pure 10 km een langere inspanning. Allemaal niet erg, maar ga niets forceren. Wist je overigens dat de maximale snelheid, die je een uur kunt volhouden, in het jargon drempelsnelheid wordt genoemd. Sommige trainingsmethoden zijn daar op gebaseerd. Jammer als je dan je drempelsnelheid niet goed kent. Na 24 mei dus wel!

Komend weekend staan er een 10 km en wederom een 1000 meter op het programma. Hou de temperatuur een beetje in de gaten. Loop met voorspellingen van 20 graden en meer bij voorkeur ’s morgens of ’s avonds en als je voor 10 km ongeveer een uur nodig hebt en het is te warm, beperk je dan dit weekend tot een 1000 meter. Wist je dat elke 5 seconden sneller op een 1000 meter en voldoende getraind 1 minuut winst oplevert bij een 10 km. Tijdens deze wedstrijdloze periode investeren in relatief korte afstanden zal op termijn gunstig uitpakken. Natuurlijk is dat mijn mening en hebben veel trainers daar een andere visie op. Wie gelijk heeft? In de meeste gevallen is het een combinatie en per individu verschillend.

Je 10 km en/of 1000 meter weer graag aanmelden voor maandag 27 april 18.00 uur. Om nog even terug te komen op het vervolg na 1 juni. Een hele zomer doorgaan op deze manier is voor mij geen optie. Een echte tijdloop met starts om de halve minuut en maximaal 50 deelnemers zou misschien kunnen, maar is niet ideaal. Een baanwedstrijd met een zogenaamde kwartetstart, zodat er toch 12 á 16 atleten tegelijk bezig zijn met voldoende afstand, ben ik aan het uitwerken. Ik blijf er over nadenken, maar als jullie ideeën hebben, hoor ik het graag.

Groeten,

Jan Roose

Uitslag 5 kilometer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *